پیشرفت در علمهایی مثل علم مهندسی برق، الکترونیک، و تلویزیون که در نیمه اول قرن بیستم صورت گرفت را میتوان از جمله دلایل پیشرفت در گرافیک کامپیوتری امروزی نام برد. صفحه نمایشها میتوانستند افکتهای تصویری برادران لومیر که در فیلمهای ۱۹۸۵ به بعد به کار گرفته میشدند را نمایش دهند، هرچند که چنین صفحه نمایشهایی محدود بودند و تعاملی نبودند. ابتداییترین لامپ پرتوی کاتدی، که با نام «لامپ براون» شناخته میشدند، در سال ۱۹۸۷ اختراع شدند، این لامپها با فراهم کردن اولین صفحه نمایشهای دو بعدی الکتریکی که به ورودی برنامه یا کاربر پاسخگو بودند، باعث افزایش دقت در اسیلوسکوپ (نوسان نما)ها و پنلهای کنترل نظامی شدند. با این وجود رشته گرافیکهای کامپیوتر تا سال ۱۹۵۰ و جنگ جهانی دوم به عنوان یک رشته دانشگاهی نسبتاً نا شناخته ماند، در این دوره ترکیب تحقیقات آکادمیک خالص دانشگاهی و آزمایشگاهی، باعث ایجاد کامپیوترهای پیشرفتهتر و توسعه تکنولوژی نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا در زمینههای مثل رادار، تکنولوژیهای هوانوردی، و سیستمهای پرتاب راکت شد. انواع جدیدی از صفحه نمایشها برای پردازش چنین اطلاعات حجیمی که از این پروژهها به دست میآمد مورد نیاز بودند، همین موضوع باعث پیدایش رشتهای به نام گرافیک کامپیوتری شد.
معرفی رشته گرافیک رایانه ای
گرافیک رایانهای یا گرافیک کامپیوتری (Computer graphics) یکی از قدیمیترین شاخههای علوم رایانه است که به ترسیم، تغییر، و کار با تصاویر به شیوههای محاسباتی و رایانهای اقدام مینماید. گرافیک رایانهای یکی از پرجاذبهترین و وسیعترین کاربردهای رایانههاست. بازیهای رایانهای، برنامههای ساخت پویانمایی دوبعدی و سهبعدی، شبیهسازیهای محاسباتی و پردازش تصاویر را میشود به عنوان چند نمونه نام برد. درواقع گرافیک هنری است که توانسته بسیاری از هنرها را به خدمت گرفته و اصیلترین وظیفه خود را که انتقال پیام است به خوبی به انجام رساند. هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با مبانی هنرهای تجسمی ، طراحی ، پایه و اصول صفحه آرایی ، رنگ شناسی ، مبانی تصویر سازی ، خط در گرافیک ، خوشنویسی ، چاپ دستی و عکاسی آشنا میشوند.
مهارتهای لازم برای دانشجویان رشته گرافیک
دانشجوی گرافیک باید علاوه بر خلاقیت، عاشق این کار بوده و طراحی قوی و زبردست باشد. چون طراحی اساس کار یک گرافیست است و در ضمن باید با رنگ به عنوان عامل تکمیلکننده فرم آشنا باشد. همچنین یک طراح باید با شاخههای مختلف هنری آشنایی کامل داشته باشد. چون یک گرافیست امکان دارد از تکنیکهای عکاسی، چاپ، خوشنویسی، نقاشی، طراحی صنعتی، اصول و مبانی صنایع دستی در کارش استفاده کند و پیام مورد نظرش را به مرحله اجرا برساند. بالاخره هنرمند این رشته لازم است با علومی مثل جامعهشناسی، روانشناسی، بازاریابی و ادبیات آشنا باشد. زیرا یک پیام تبلیغاتی باید با توجه به مخاطب آن ساخته شود یعنی باید توجه داشت که مخاطب این پیام از نظر فرهنگی، اقتصادی و خواستهها و علایق در چه سطحی است.
توانمندیهای لازم که هنرجویان در بدو ورود به این رشته باید داشته باشند:
1- دید هنری داشته باشند.
2- طراحی در سطوح ابتدایی را بلد با شند.
3- علاقهمند واقعی باشند.
مهارتهایی که هنرجویان در طی این مدت کسب میکنند:
1- فراگیری عکاسی و مراحل چاپ و ظهور عکس سیاه و سفید
2- آشنایی با طراحی و رنگشناسی
3- مهارت طراحی حروف صفحه آرایی و تصویر سازی کتاب کودک
4- طراحی پوستر ، آرم ، بسته بندی و جعبه سازی
5- خوشنویسی درحد مبتدی و چاپ دستی
موقعیتهای شغلی و بازار کار در ایران
برای یک فارغالتحصیل رشته گرافیک فرصتهای شغلی زیادی وجود دارد چون تنها بخشی از کار او تبلیغات میباشد و این در حالی است که تبلیغات محدوده خاصی ندارد و از تبلیغ یک خودکار گرفته تا تبلیغ یک کالای فرهنگی مثل تئاتر یا سینما در حیطه دانش متخصص گرافیک یا ارتباط تصویری میگنجد. از سوی دیگر طراحی روی جلد کتب، صفحهآرایی مجلات و روزنامهها و تهیه آرم و نشانه نیز در حیطه کار یک متخصص ارتباط تصویری قرار دارد. در کل باید بگوییم که در ایران دو شاخه عمده کاری برای یک گرافیست وجود دارد یکی چاپ و انتشارات؛ یعنی طرحی که در نهایت با چاپ و تولید انبوه سروکار دارد مثل تصویرسازی کتاب، صفحهآرایی مجلات و روزنامهها و تهیه پوستر و بروشور و دیگری گرافیک تلویزیونی است؛ یعنی گرافیست تعیین میکند که برای مثال مجری تلویزیون چه لباسی با چه رنگی بپوشد که هم مناسب باشد و هم تفاوت رنگها در گیرندهها اعم از رنگی یا سیاه و سفید به خوبی مشخص گردد.
اگر بخواهیم زمینههای شغلی این رشه را به صورت موردی بیان کنیم موارد زیر را میتوانیم برای آن ذکر کنیم:
- چاپ دستی
- چاپ روی پارچه، شیشه، چینی، کاغذ، کاشی
- عکاسی
- صفحه آرایی و تهیه عکس یا پوستر برای کتابها، مطبوعات، رادیو تلویزیون و…
- تبلیغاتی برای موسسات و سازمانها
رشته گرافیک کامپیوتر در هنرستان
ورود به رشته گرافیک کامپیوتری از طریق انتخاب رشته کار و دانش در انتخاب رشته نهم به دهم امکان پذیر است و شما با انتخاب این رشته وارد هنرستان خواهید شد و پس از سه سال تحصیل با دریافت مدرک دیپلم گرافیک رایانه ای فارغ التحصیل می شوید و می توایند برای ادامه تحصیل در مقطع کاردانی اقدام کنید.
تعدادی از دروس رشته گرافیک رایانه در هنرستان به شرح زیر هستند :
- طراحی گرافیکی سیا ه و سفید
- کاربر رایانه
- گرافیک رایانه
- مبانی رایانه
- سیستم عامل
- چندرسانه ای
-
معرفی رشته گرافیک کامپیوتر در دانشگاه
گرافیک کامپیوتری در حال حاضر به عنوان یک رشته در دانشگاه تدریس می شود که به پردازش اطلاعات خام دیداری و هندسی با استفاده از توابع محاسباتی ، می پردازد. در حال حاضر دانشگاه های زیادی از جمله دانشگاه فنی حرفه ای ، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه ازاد این رشته را به صورت با کنکور و اغلب به صورت بدون کنکور ارائه می دهند و شما می توانید با ارائه مدرک دپیلم نظام جدید یا نظام قدیم ، وارد این رشته شوید.
- ۰۱/۰۸/۱۷